FAQs
Allmänna Frågor
Kontakta oss
Våra telefontider är;
Måndag - Torsdag 8:30 - 15:00
Fredag - Stängt
Skicka e-post till oss: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Har ni en butik?
Nej vi har ingen butik, bara ett stökigt lager.
Det går bra att komma och handla på lagret, men ring innan så att vi inte är iväg på någon växthusmontering.
Garantier?
Vi lämnar 5 års UV garanti på ditt köp av växthusplast. Alla övriga produkter följer vi normal konsument garanti.
Produktfrågor
Behöver jag ta in bevattningssystemet i vinter?
Nej du kan lämna bevattningen ute över vintern. Öppna alla kranar, och röravslut, blås sedan ur så mycket vatten som möjligt ur systemet.
Flytta inte på systemet på vintern, de hårda plastdelarna blir spröda när det är kallt, men så länge det ligger orört så är det inga problem.
Ta in timer, filter, tryckregulator och näringsblandare. Dessa förvaras frostfritt.
Vilken sida av växthusplasten är insidan/utsidan?
På plasten finns det en tryckt text, och denna ska vara läslig från insidan.
Leverans & order
Har min beställning gått igenom?
När du har gjort ditt köp så får du nästan omgående en orderbekräftelse skickad till den e-postadress du uppgav när du gjorde beställningen. Hittar du den inte i din inkorg så kolla din skräp/spam korg om den kan ha hamnat där.
Har du inte fått någon orderbekräftelse så har ditt köp troligtvis inte gått igenom, kontakta oss antingen via e-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller på telefon 0581-499 990 så kan vi kontrollera vad som har hänt.
Var är min order?
När vi har packat och skickat din order får du ett leveransbesked med en spårningslänk på den e-postadress som du uppgav när du gjorde beställningen. Du kan via spårningslänken se var paketet befinner sig.
Väger paketet under 20kg skickas det till närmaste DHL utlämningsställe, och du kommer få ett sms när paketet kan hämtas. Är din beställning större och väger mer än 20kg skickas paketet hem till dig med hemleverans. Du kommer bli kontaktad av DHL med dag och tid när leverans sker.
Vilka betalsätt finns det?
Vi använder följande betalningssätt;
- Direktbetalning via er anslutna bank för närvarande Swedbank & Handelsbanken.
- Kortbetalning, med konto eller kreditkort.
- Faktura, betala med faktura som skickas hem till er i er beställning, via brev eller e-post (Kreditprövning görs). Fakturatid 20 dagar från skickad leverans.
- Delbetalning, via Collector.
Vid fakturabetalning måste leveransadress vara din folkbokförda adress.
I nuläget vi endast kan erbjuda faktura och delbetalning till kunder bosatta i Sverige.
Var är min faktura?
Normalt lägger vi med fakturan i paketet.
Har du inte fått din faktura så kontakta oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så mailar vi den till dig.
Jag hamnar hos Payer även om jag väljer faktura som betalsätt
Payer är vår betalningspartner som hjälper oss med betalningar. Det gäller kort, delbetalning, banköverföring och faktura. Så när du är klar på vår hemsida så behöver du slutföra köpet hos vår betalningspartner Payer.
Kan jag ändra leveransadress på ett redan skickat paket?
Nej, det kan du inte.
Paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar, sen går det i retur till oss. Först när paketet har kommit tillbaka till oss kan vi göra eventuella ändringar och sen skickar vi det igen.
Observera att det tillkommer ytterligare en fraktkostnad för alla paket som vi skickar om, så var noga när ni fyller i er adress och mobilnummer.
Kan jag ändra, lägga till eller ta bort varor på min beställning?
Du har inte möjlighet att själv göra några ändringar i din order efter att du har bekräftat den. Men du kan kontakta vår Kundtjänst antingen via e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller på telefon 0581-499 990 så kan vi hjälpa dig med de ändringar du önskar göra.
Kan jag beställa utanför Sverige?
Absolut, vi kan skicka till alla EU-länder. Fraktkostnad för er beställning ser ni i kassan innan ni checkar ut.
Beställningar till Norge görs via den svenska hemsidan och ni får betala Norsk moms och importkostnad i samband med importen.
Kunder från Åland kan skicka sin beställning till oss via e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Leveranstid?
Vi skickar med DHL och utleverans från oss sker kl. 09:00 på tisdagar och torsdagar.
Vi skickar ditt paket inom 3-7 vardagar för mindre paket. För de större växthusen är leveranstiden ca 5-9 arbetsdagar (mån-fre).
Längre leveranstid kan förekomma under högsäsong.
Jag vill byta/returnera mina MudR, hur gör jag?
Det går fint att byta/returnera dina stövlar, så länge de är oanvända.
I ditt paket följer det med en blankett där du fyller i dina kontaktuppgifter, ordernummer, varan du vill returnera och vad du önskar byta till eller om du önskar pengarna tillbaka.
Lägg med blanketten i paketet och förpacka varan väl, klistra på medföljande returfraktsedel och lämna in på närmaste DHL servicepoint. Har du inte fått någon returfraktsedel så kontakta oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så mailar vi en till dig.
När paketet har kommit till oss, så packar och skickar vi ditt byte, eller gör en återbetalning om du valt detta.
Om du har valt faktura som betalningsmetod så ska denna betalas innan du skickar returen.
Trasig vara / Transportskadad vara, vad gör jag?
Är det en synlig transportskada vid leveransen så kan du anmäla detta direkt till chauffören när du tar emot varan. Chauffören gör en notering om detta vid mottagandet.
Kontakta därefter oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller på telefon 0581-499 990.
Kontrollera varan/varorna och ta gärna några bilder som du skickar till oss.
Hur stort är paketet med växthusplast?
Vi viker plasten flera gånger - så paketet är inte så stort. Om vi skickar det som servicepoint så väger det under 20kg. Om paketet väger mer än 20kg så skickas det hem till dig med hemleverans.
Exakta storleken på paketet beror på hur stor plast du beställer - men inget paket är längre än 150cm
Tunnelväxthus
Behöver jag bygglov för tunnelväxthus?
Kanske.
För att få ett 100% klart besked så ring till byggnadsnämnden i din kommun och fråga. Det kan gälla olika regler för detaljplanerat och icke detaljplanerat område.
Vi hjälper er gärna (kostnadsfritt) med bygglovsritningar på växthusen om ni vill söka bygglov för ert GjordNära tunnelväxthus. Tänk på att kommunen kan ha handläggningstid för bygglov - så starta processen i tid.
Kontakta oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Hur klarar tunnelväxthusen blåsigt väder?
Våra växthus är starka och tål väldigt mycket, och det är ovanligt att det händer något. Men i de fall då plasten har skadats har det ofta berott på att en dörr eller fönster har blåst upp och vinden har kommit in i växthuset, och det har blivit en "ballongeffekt".
Placera växthuset så du har en långsida åt det håll det blåser från mest. Vi brukar rekommendera att man gräver ner plasten runt om växthuset, ev. fäster den med några extra bågklämmor. Se också till att plasten inte fladdrar utan att den är ordentligt sträckt.
Förankringen kan också vara en bra idé att titta över, jordankare + ankarplattor brukar vara en bra kombination om man bor på en blåsigare plats.
Och såklart att man ser till att dörrar och eventuella vädringsluckor är ordentligt stängda så inte vinden kan komma in den vägen.
Väntas det in en ordentlig storm och man vill vara på den säkra sidan, så kan man också montera ner plasten.
Kan man ha på plasten på växthuset på vintern?
Visst kan man det, så länge man håller plasten ren från snö.
Borsta av snö från taket. Man kan också försiktigt putta av snön från taket från insidan av växthuset med en mjuk borste. Ni måste också se till att det inte bildas vallar på växthusets sidor som trycker plasten inåt. Se till att skotta runt växthuset så att all snö som trycker plasten inåt på sidorna kommer bort. Var försiktig med skyffeln när ni är nära plasten.
Hur många ventilationspunkter ska jag ha till mitt tunnelväxthus?
Rekommendation på antal luckor beror på om man kan tänka sig att använda dörrarna som ventilation eller om man vill kunna hålla dem helt stängda och att automatiken ska sköta hela ventilationen. Därför skriver vi antal ventilationspunkter i listan nedan så får ni själva välja om ni vill räkna med luckorna eller inte.
Växa 3, 4 & 5
- 4,5 till 6m långt 3 ventilationspunkter
- 7,5-9m långt 3-4 ventilationspunkter
- 10,5 -13,5m 4 ventilationspunkter
- 15m och uppåt 5-6 ventilationspunkter
Du kan läsa mer om vår automatiska vädringslucka och mitthängda sidolucka här.
Kan man få monteringshjälp och vad kostar det?
Ja, vi erbjuder också hjälp med montering av ert GjordNära Tunnelväxthus.
Kostnaden beror på var i landet ni bor, hur stort växthus som ska monteras och vilka tillval såsom dörrar och vädringsluckor ni har gjort.
Grundpriset är 450kr i timman - inklusive restiden.
Normal monteringstid för Tunnelväxthus är ca 8-12h om vi är 2 personer och ca 10-15h om vi kommer 1 person och ni hjälper till.
Hur packas tunnelväxthusen?
Tunnelväxthusen packas på en specialpall med pallkragar runt om. Vår tanke är att ni senare ska kunna använda pallkragarna till t.ex odlingslådor i ert växthus.
Pallen har måtten 150cm x 53cm x ?
Höjden beror på hur stort växthus ni har beställt, men runt 100cm eller mer är inte ovanligt.
Vikten varierar mellan 150 - 300kg.