Köpvillkor

Här nedan hittar ni våra köpvillkor. Vi är måna om er som kund och hittar ni något fel på en vara eller om något annat inte är som ni förväntar er så ta alltid kontakt med oss så försöker vi lösa problemet. Vi vill att alla kunder ska bli nöjda!

 

Fraktkostnad

 

Hemleverans & Uthämtningspaket

Vi skickar mindre paket med till exempel växthusdelar, tillbehör och plast som ombudspaket, dvs ni får hämta dem på ert närmsta ombud för den speditör vi använder. (Schenker)
Större paket så som våra växthus skickas direkt hem till er. Chauffören avtalar en tid med er om när han ska leverera ut ert Växthus, det är viktigt att ni då finns på plats för att möta upp chauffören. Uteblir ni från avtalad tid kan extra avgifter tillkomma på leveransen.

 

Leveranstid

Vi skickar ditt paket inom 3-7 vardagar för mindre paket, men längre leveranstid kan förekomma. 
För de större växthusen är leveranstiden ca 5-9 arbetsdagar (mån-fre)
Angivna leveranstider är ungefärliga. Har ni mycket bråttom med leveransen så ring oss 0581 - 499 990
DHL hämtar paket och pall hos oss på tisdagar och torsdagar klockan 09. 

 

Norden & Norge

Vi välkomnar också kunder ifrån våra nordiska grannländer inklusive Norge. Fraktkostnad för er beställning ser ni i kassan innan ni checkar ut. Beställningar till Norge görs via den svenska hemsidan och ni får betala Norsk moms och importkostnad i samband med importen

Kassan räknar automatisk av den svenska momsen för norska kunder. Exempel:

 

Betalningar via QLIRO

I vår kassa kan du använda följande betalningsmetoder. - För Fullständiga villkor se den här länken: https://www.qliro.com/sv-se/villkor/

Priser och betalning
Varje vara anges med pris inklusive moms. I Kassan kan man se det totala priset inklusive moms, eventuella avgifter samt avdragna rabatter. Att beställa och betala via Qliro är säkert och enkelt.  Vi tillhandahåller följande
betalalternativ i Sverige:

Varje genomförd och godkänd beställning genererar per automatik en orderbekräftelse. Den vanligaste anledningen till att en orderbekräftelse uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mailadress eller att orderbekräftelsen per automatik sorterats in under Skräppost. Genom att ange eller efterfråga information i kassan godkänner du våra användarvillkor och behandling av dina personuppgifter. 

QLIRO FAKTURA 
Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Betalningsuppgifterna skickas via e-post till den mejladress du anger vid köpet. Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift. Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit. 

QLIRO KONTO & DELBETALNING
När du väljer delbetalning får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt betalningssätt. Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Qliro sammanställer dem på en månadsfaktura som skickas till dig via e-post i mitten av varje månad. Du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela din kvarvarande skuld. Räntan för aktuellt köp framgår i kassan vid utcheckning.

Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta.
Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift. Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp.

 KORTBETALNING
Kortbetalningar sker i system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI- DSS. För information om din betalning kontakta Qliro via kontaktuppgifterna på https://www.qliro.com/
Du kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande VISA, Mastercard. Det tillkommer inte någon kortavgift. Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner Qliro för att garantera snabb och säker betalning. För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för  betalningar över Internet.
Så här går det till:
1. Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till Qliros säkra betalningsserver.
2. Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren. Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
3. En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
4. Köpsumman reserveras först på ditt konto.

DIREKTBANKSBETALNING MED TRUSTLY
Handla och betala direkt från ditt bankkonto. Banker som Trustly stödjer: SEB, Swedbank, Handelsbanken, Nordea, Länsförsäkringar, Danske Bank, Skandia, ICA Banken och Forex Bank.
Så här går det till:
1. Välj Trustly som betalalternativ i kassan
2. Ange vilken bank du använder dig utav och identifiera dig sedan med BankID eller säkerhetskod över en säker och krypterad anslutning
3. Välj sedan vilket konto du vill betala från (t.ex. sparkonto eller lönekonto) och bekräfta köpet
4. Köpesumman dras direkt från det angivna kontot och en orderbekräftelse skickas ut.

BETALNING VIA SWISH
Genomför ditt köp med betalning genom Swish. Efter att du har bekräftat ditt köp i kassan samt angett ditt mobilnummer kommer du få möjlighet att välja betalsättet Swish. Vid val av betalsätt Swish måste du öppna Swish appen i din telefon. Följ därefter instruktionen i telefonen för att genomföra köpet. När betalningen är godkänd kommer du automatiskt att skickas till sidan för orderbekräftelse. Notera att du även måste ha ett giltigt Bank-id installerat för att kunna genomföra ett köp genom Swish.

Öppet köp & Ångerrätt

Ni har 14 dagars öppet köp på samtliga varor som inte är specialbeställningar. Ni står för samtliga frakter vid öppet köp dvs ni får ej tillbaka pengarna för den grunddebiterade frakten eller för returfrakten till oss. Varorna ska vara oanvända. Kontakta oss innan ni skickar en vara i retur. Returer ska skickas som brev eller paket/pall, inte mot postförskott. Ni är skyldiga att hålla varan i lika gott skick som när ni fick den. Ni får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av vårdslöshet förlorar ni ångerrätten.

Undantag från öppet köp gäller plast och andra produkter som vi skär per meter till er. För dessa varor gäller ej öppet köp. Exempel på sådana produkter är t.ex växthusfilm och markduk.

 

Betalningssäkerhet & Kreditupplysning

Vi har avtal med Payer om betalningar, det betyder att inga betal/kreditkortsupplysningar sparas på vår hemsida - en trygghet för er som kund. Payer använder alla de senaste säkerhetsprogrammen med bland annat 3d secure. Därför kan ni alltid känna er trygga när ni betalar med kort på vår hemsida.

Vid beställning mot faktura tas en kreditupplysning på er. Obetalda fakturor skickas alltid, efter påminnelse via brev, till inkasso. Ni kan kan också välja avbetalning och betala en fast månadsavgift när ni handlar hos oss. 
Vi accepterar endast faktura beställningar till er folkbokföringsadress.

 

Felaktig vara

Om vi har skickat felaktig eller undermålig vara till er, eller på annat sätt gjort fel, så står vi självklart för att åtgärda detta så snart som möjligt.

 

Falska beställningar

Falska beställningar polisanmäls.

 

Tvist

Om tvist uppstår så rättar vi oss efter ARNs rekommendation. Ni kan också vända er till http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

 

Garanti

GjordNära Tunnelväxthus lämnar full konsumentgaranti på våra produkter. dvs 12månader på enklare varor och upp till 36 månader för större varor (5 års UV-garanti på växthusplast) Din faktura eller följesedel gäller som garantibevis, GjordNära ersätter ej kostnader för felaktig montering, felaktig användning eventuell demontering, eventuella följdskador, transport, arbetslön, frakt m.m. Våra garantiåtaganden gäller ej heller för fel som orsakats av köparen eller av denne anlitad person. För skador på växthus, som uppkommit vid vindstyrkor över 21 m/s eller genom annan extrem väderlek gäller garantin ej.

Har du upptäckt ett fel på din produkt eller om du är missnöjd på något sätt så kontakta oss snarast möjligt.

 

GDPR & Kundregister

Vi följer GDPR och genom att handla av oss så godkänner du att vi sparar information om dig för att kunna fullfölja leveransen till dig. Önskar du bli bortplockad från våra register så skicka ett e-postmeddelande till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Information som vi tills vidare sparar är till exempel: mailkonversationer, leveransadress, epostadress, telefonnummer, vad du har beställt. All information behandlas endast av våra anställda och kommer aldrig lämnas vidare till 3'e part.

System som vi hanterar personuppgifter i

 

Cookies & GDPR

Vi använder oss av webplatskakor "Cookies" på vår hemsida för att förbättra din upplevelse av hemsidan. - utan dem skulle vår hemsida inte fungera så som du ser den. Till exempel en enkel sak som att "lägga produkt i kundvagn" baserar sig på användningen av kakor.

Utöver egna webbplatskakor så använder vi oss av 3'parts cookies. Detta för att hjälpa oss förstå och analysera vår webbplats.

Villkor för UGC (user generated content) 

Vi älskar att se våra produkter användas i verkligheten och ibland har vi önskemål om att dela våra kunders bilder i våra egna kanaler. Genom att svara på vår förfrågan med hashtaggen #yesGjordNära #okGjordNära accepterar du följande villkor:

Godkännande av enstaka innehåll
Du ger GjordNära en ersättningsfri, internationell rätt att använda det innehåll* som du godkänt för användning i marknadsföring och annonsering. Detta inkluderar vår hemsida, sociala medier, nyhetsbrev, digitala annonser eller annan digital kommunikation.
Du intygar att GjordNäras användande av ditt innehåll* inte bryter mot tredje parts rättigheter eller mot några lagar.
Du ger oss också rätt att redigera hela eller delar av din originaltext. Om du är under 18 år intygar du att du har dina målsmäns godkännande.
Du friar GjordNära och alla personer som agerar för GjordNära från alla skyldigheter att betala dig, eller någon annan, för användningen av det innehåll* som du godkänt, och för de immateriella rättigheterna som är förknippade med ovan beskrivna användningar.
* Med innehåll menar vi de bilder, texter och filmer som du publicerat i det aktuella inlägget till exempel en post på instagram, en film på youtube eller ett inlägg på facebook eller publicering på annan plattform. Ordet "innehåll" innefattar allt innehåll i den posten oavsett typ till exempel bild(er), text & rörligt material. 

Whitelist - löpande godkännande
Genom att godkänna "Whitelist" så behöver vi inte fråga på varje enstaka bild som du publicerar på sociala medier utan du ger GjordNära rätt att använda alla nuvarande och framtida bilder & texter som publicerats på ditt konto. I övrigt samma villkor som för enstaka innehåll med ändringen att det gäller allt ditt innehåll.

Om du ångrar dig och i efterhand vill ha din bild borttagen från våra sociala medier eller hemsida, kontaktar du oss via mail eller telefon så ordnar vi så att ditt innehåll blir blir borttaget.

Vi står för det vi gör!

Vi på GjordNära är stolta över våra produkter och är övertygade om att ni som kund kommer känna er nöjda med vår kvalité och våra material. Under vår kontaktsida så finns alla uppgifter gällande företaget med adress, telefonnummer etc. Ni kan alltid kontakta oss via epost eller vår facebook. Vi önskar er välkomna till vår lagerlokal i Rockhammar eller att träffa oss på någon trädgårdsmässa.

Om det är något som ni inte är nöjda med så tveka inte på att höra av er till oss!